TEOG, YGS, LYS SINAV SİSTEMLERİ

Sınavlarda, puanlardan daha önemli olan bir şey var ki, o da puanların sıralama değerleri… Öğrenciler sınava hazırlanırken, tercih yaparken, hedef belirlerken vs. puanları değil, puan sıralamalarını baz almalıdır. Okul psikolojik danışmanının ise sıralamalara dair bilgilerini devamlı olarak güncellemesi gerekmektedir. Sınav sıralamaları değişmektedir, doğru rehberlik için bu sıralamaların takip edilmesi gerekmektedir. Rehber öğretmen, sınavlar hakkında detaylı bilgiye sahip olmalı; çıkmış soruları incelemeli, müfredat hakkında incelemeler yapmalı, ihtiyaç duyulan meslekleri bilmeli, kariyer ve mesleki danışmanlık hakkında yetkin olmalıdır.

Temel Öğretimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı (TEOG), 8. Sınıfların katılması ve lise eğitimine geçişi için yapılmaktadır. Öğrenciler yalnızca 8. Sınıf müfredatından sorumlu olmaktadır. 2 aşamalı sınavdan oluşmaktadır. İlk aşama olan Teog-1 sınavı Kasım ayında, ikinci aşama olan Teog-2 sınavı ise Nisan ayında yapılmaktadır. Sınavın puanlaması ise, [{(Teo1+Teog2)/2}+6.7.8. sınıf puanları]/2 şeklinde yapılmaktadır. Sınavda 6 dersten sorumlu olmaktadırlar. Bunlar: Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, İngilizce dersleridir. Sınavda her alandan 20şer soru çıkmaktadır, sınav toplam 120 sorudan olmuştadır. Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri derslerinin puanları 4 ile; Sosyal Bilimler, İngilizce ve Din Kültürü derslerinin puanları 2 ile çarpılarak hesaplanmaktadır. Öğrencinin sınavdan tam puan alabilmesi için 6., 7. Ve 8. Sınıflarda tam puan (100 puan) almış olması gerekmektedir.

Sınav, çarşamba ve perşembe günleri olmak üzere 2 gün sürmektedir. 1 günde 3 dersten sınav olmaktadırlar ve her dersten ayrı ayrı sınav olmaktadırlar. Her ders arası 30 dk. mola bulunmaktadır. Bu molalarda sınav içeriğinden ve sorulardan konuşulmaması tavsiye edilmektedir. Aksi halde öğrencide aşırı kaygı ve motivasyon kaybı olabilmektedir. Bu da sınavını olumsuz etkileyecektir.
Puanların eşit olması durumunda, doğum tarihleri baz alınarak seçme ve yerleştirme işlemleri yapılmaktadır. Bu da ölçme ve değerlendirme açısından hatalı olduğunu göstermektedir. Ölçme ve değerlendirme açısından hataya sebep olan bir başka durum ise, soruların çok kolay olmasıdır. Sınavda, her zorlukta soru bulunmalıdır; ölçme ve değerlendirmenin doğru yapılması için bu gereklidir. Bu şekilde normal dağılım ölçüsü elde edilebilmektedir; fakat sınavın neredeyse genelinin normalden kolay sorulardan oluşması, sola çarpık dağılım elde edilmesine neden olmaktadır. Bu ölçe ve değerlendirme hatalarını öğrenci bahane olarak kullanmamalıdır, bu sistemle sınav olmak zorunda olduğu için sisteme uygun şekilde, doğrularıyla ve hatalarıyla bu sisteme göre çalışması gerekmektedir.
Özel okullar öğrenci alımı yaparken Teog-1 puanını baz almaktadır. Bu nedenle öğrenciler Teog-1 sınavına da önem vererek çalışması gerekmektedir. Öğrenci için bu durum avantaj oluşturmaktadır; çünkü sınavda sadece 2 aylık müfredattan sorumlu olmaktadır. Öğrencinin bu avantajını iyi değerlendirmesi gerekmektedir. Rehberliğini yürüten kişilerin, öğrenciye bu bilgiyi aktarması ve bu konuda da motive etmesi gerekmektedir. Özel okulların bunu yapmaktaki amacı ise başarılı öğrencileri kendi bünyesine almak istemesidir.  
8. sınıfları motive etmek zordur; fakat 7. Ve 10. Sınıflar daha zor motive edilebilmektedir. Rehberliğe en çok ihtiyaç duyulan yaş dönemi olmaktadır; çünkü davranış bozuklukları görülebilmektedir. 10. Sınıf öğrencisi için sınava daha çok zaman vardır ve okuduğu okula alışmıştır. Bunun verdiği bir gevşeklik görülmektedir. 11. Sınıf sonrası öğrenci olgunlaşmakta ve sınav hazırlığına başlamaktadır.

YGS ve LYS sınavları, üniversiteye giriş için lise son sınıflara ve lise mezunlarına yapılan ölçme ve değerlendirme sınavlarıdır. 160 sorudan oluşan YGS, mart ayında; LYS, haziran ayındadır. Toplamda 11 puan türü bulunmaktadır. Puan hesaplamalarında; YGS+LYS+Ortaöğretim Başarı Puanı ortalamaya dahil edilir. YGS ile 2 yıllık bölümlere, LYS ile 4 yıllık bölümlere yerleşmektedirler. Sınav sonuçlarına göre yerleştirme işlemleri yapılabilmektedir. Bu süreç öğrenciler için çok önemlidir. Öğrenciler tercih ve üniversiteye yerleşme sürecinde çok acemidirler. Bu konuda yapılan rehberliklerin doğruluğu büyük önem taşımaktadır. Öğrenciler acemi oldukları için, bildiğini düşündüğümüz en ufak ayrıntılardan bile haberdar olmayabilirler. Yüksek puanlı okulu, daha iyi olarak nitelendirebilirler. Bu nedenlerle en ince ayrıntısına kadar bilgi verilmesi gerekmektedir. Üniversite seçimi yaparken; kişisel yeterlilikler, ilgiler, iş bulma olanakları, üniversitenin bünyesinde çalışan öğretim elemanlarının kalitesi, üniversitenin alanla ilgili donanımsal yeterlilikleri vs. gibi birçok etkene dikkat edilmelidir ve bu konularda öğrenciye rehberlik yapılmalıdır.
Kontenjan değişimi puanları değiştirmektedir. Bu nedenle tercih danışmanlığı yaparken, kontenjanlara bakmak gerekmektedir. Öngörüde bulunabilmek için, incelenmesi gerekmektedir.
Yeni açılan üniversitelerin puanları hakkında öngörüde bulunabilmek için; diğer bölümlerin üniversiteler arasındaki konumuna bakmak gerekmektedir. Bu konuma göre yeni açılan bölümün puanı ve sıralaması hakkında öngörüde bulunulabilecektir.


Okul psikolojik danışmanı olarak, sınava hazırlanan öğrencilerin derslerine girilmeli ve onlara rehberlik yapılmalıdır. Rehber öğretmeninin söyledikleri, diğer öğretmenlerin söylediklerinden daha etkili olmaktadır. Rehber öğretmen bu konuda uzman görülmektedir ve öğrenciler için eskimemiş cümleleri bulunmaktadır. Not ve ders anlatma durumları söz konusu değildir, bu nedenlerle rehber öğretmenin derslere girip yönlendirmeler yapması faydalı olacaktır. Öğrencilere sınav öncesinde; sınav anını, sınav sonrasını vs. anlatmalıdır. Hayallerinde canlanmasını sağlamalıdır. Terleme, kalp çarpıntısı, kaygı, karın ağrısı, dikkat eksikliği gibi durumlar öğrencilere bildirilmelidir. Gerçek sınav kadar net olan soruların, hiçbir deneme sınavında olmadığı söylenmelidir. Bu onları motive edecektir ve doğru olan bir bilgi aktarılmış olacaktır.


iletişim için: pdr.gamze34@gmail.com
Blogger tarafından desteklenmektedir.